Deprecated: Creation of dynamic property WpBerita_Breadcrumbs::$settings is deprecated in /home/jakartane/public_html/wp-content/themes/wpberita/inc/class-wpberita-breadcrumbs.php on line 26
GLOBAL  

Pasukan Rusia Serang Ukraina Tewaskan 1 Keluarga dan Bayinya

JAKARTANEWS.ID – KIEV: Pasukan Rusia  terus menggencarkan serangan ke  Ukraina dengan rudalnya. Serangan itu menewaskan satu keluarga termasuk bayinya di Kherson.

Total ada enam warga sipil yang tewas dalam serangan di dua desa, Minggu (13/8/2023). Bocah berusia 12 tahun juga terluka parah akibat serangan itu.

“Teroris Rusia tidak akan pernah berhenti membunuh warga sipil,” kata Menteri Dalam Negeri Ukraina Ihor Klymenko seperti dikutip dari Reuters.

Kherson dari Rusia akhir tahun 2022. Namun, Rusia terus melancarkan serangan untuk merebut lagi wilayah itu.

Serangan itu seringkali mengenai warga sipil. Rusia menolak serangan tersebut sengaja menyasar mereka.

Serangan udara drone di wilayah Rusia dan Krimea juga meningkat sejak Mei lalu. Daerah-daerah sipil di Kota Moskow pun tak luput terkena serangan.

Sementara kawasan bisnis ibu kota Rusia itu sudah dua kali menjadi sasaran serangan drone pada awal bulan ini.

Dalam beberapa hari terakhir, sejumlah drone laut yang dikemudikan dari jarak jauh oleh Ukraina, juga menyerang sebuah kapal tanker bahan bakar Rusia dan pangkalan Angkatan Laut negara itu di Pelabuhan Novorossiysk.

Pelabuhan itu tercatat sebagai salah satu yang terbesar di kawasan Laut Hitam. (Amin)

Tinggalkan Balasan